Merhaba evlere hapsolmuş iş dünyası!
Hepimiz COVID-19 pandemisi nedeniyle iş yerlerimizi terk edip evlerimize çekildik. Bizler de Servis365 ailesi olarak bu günlerde buruk bir mecburi dinlenme sürecinde olsak da boş durmayıp, bu süreçte neler yapılmalıydı, hala neleri yapmak için fırsatımız var ve bu süreç neleri değiştirecek sorularına yanıt verelim istedim.
İş yerlerimizi nasıl kapattık?
Ülkemizde ilk vakanın görülmesinden sonra, birçok işletmenin kendi inisiyatifi ile işyerlerini geçici süreli olarak kapatmasını tavsiye niteliğinde kararlar ve yasal düzenlemeler izledi. Alışveriş merkezleri, eğlence mekanları, pek çok restoran, ofisler, plazalar gönüllü veya zorunlu olarak kapalı konumda. Peki korku ve panik halinde iş yerlerimizi nasıl kapattık? Gereken tüm teknik tedbirleri veya güvenlik önlemlerini alabildik mi? Açıkçası bu konunun biraz aceleye geldiğini ve fazla önemsenmediğini düşünenlerdenim. Konuya profesyonelce yaklaşan işyerleri olsa da genel olarak kapanış süreçleri idari personellerin kendi inisiyatifine bırakıldı. Ancak gerekli önlemler alınmadan yapılacak kontrolsüz kapanışlar bu süreçte birçok teknik soruna ve güvenlik zafiyetine neden olabilir. Türkiye’de güvenlik konusunda geçmişte çok kötü örnekler olmasa da uzun süreli elektrik kesintileri ve kasırgalarda kötü deneyimleri olan Amerika Birleşik Devletleri’ndeki özellikle lüks perakendeciler, yağma ihtimaline karşı cadde mağazaların vitrinlerine ahşap plakalar kaplamaya varacak önlemler almış durumda.
İş yerlerimizi nasıl kapatmalıydık?
Uzun süreli bir tatile çıkarken evimizi veya tatil dönüşü yazlığımızı kapatırken buzdolabını boşaltmayı, kapağını aralık bırakmayı, koltuklarımızın üstünü örtmeyi, mümkünse pencereyi aralık bırakmayı, gaz ve su vanalarını kapatmayı anne-babalarımızdan öğrenmiştik. Peki bir iş yeri nasıl kapatılmalı?
Siz de tahmin edersiniz ki bir ofisi veya mağazayı kapatmak, bir yazlık evi kapatıp gitmekten biraz daha kapsamlı bir iş listesi oluşturuyor. İş yerlerinizdeki mobilyaların ve ürünleri muhafaza etmek, teknik altyapınızın geri döndüğünüzde de sağlıklı şekilde kullanabilmek için işyerinizi doğru şekilde kapatmak oldukça önemli. Aslında işyerinizdeki teknik donanıma, altyapıya ve dekorasyona göre değişmekle beraber işe bir kapanış uygulama listesi oluşturarak başlamalısınız. Bu listeyi uygulayacak ekip ve kontrol edecek sorumluyu belirlemelisiniz. Kapanış sürecinde bu özenle hareket etmediyseniz de henüz geç değil. Daha fazla geç kalmadan önlemlerinizi kontrol edebilirsiniz.
Dikkat edilmesi gereken konular neler?
İşyerlerimiz elektrik, mekanik ve mimari olarak bir sistemler bütünü. O anda akla gelmeyecek herhangi bir önlem daha sonra başınızı ağrıtabilir. Kendi kapanış uygulama listenizi oluştururken dikkat edilmesi gerekenler için aşağıdakilere bir göz atın.
Gerekli önlemlerimizi alarak iş yerlerimizi kapattık, peki ya sonra?
Alınacak bu önlemler, olası birçok sorunun önüne geçecektir. Rutin kontroller ile bunları sürekli hale de getirebiliriz. Ama görünen o ki iş dünyası değişiyor. Yaşanılan bu süreç aslında iyi kurgulanmış bir simülasyon gibi. Geç kaldıklarımızı, hala yapabileceklerimizi ve asıl önemli olanın hangisi olduğunu fark etmek için bize bir deneyim alanı sunuyor. Var olanı korumak birinci adım olsa da, bu süreç atılacak iş geliştirme adımlarının fikir altyapısını hazırlamak için de müthiş bir fırsat.
Bu süreci nasıl yönetmeliyiz? Yeniden açılış öncesi yapılması gerekenler neler? Bizi neler bekliyor?
Bundan böyle daha çok yazarak tüm bu soruları yanıtlamaya çalışacağız. Siz de benzer sorulara kafa yoranlardansanız takipte; ama #evdekalın.