Ofislere “Yeni Normal” İle Dönüyoruz!

COVID-19 ile beraber günlük konuşmamızda kendine sıkça yer bulan “sosyal mesafe” kavramının tahtını zorlayacak yeni bir kavramımız var: “yeni normal”.

Peki nedir bu “yeni normal”? Ofislerimize neler getiriyor? Kamu kurumlarının yayınladığı yönergelere göre, ofisimizde yasal olarak yapmamız gereken düzenlemeler neler? Hangi değişiklikler ile çalışma ortamında maksimum özeni gösterebiliriz? Korona virüs aşısı ne zaman bulunacak? İkinci dalga gelir mi?

Tüm bu soruların bizim cevaplayabileceğimiz kısmı olan, ofislerimizde COVID-19 önlemlerini ve önerilerimizi bu yazımızda sizler için derledik 😊

Eskisi kadar yakın olamayız!

Yaklaşık 3 ay ara verdikten sonra, “yeni normal” ile iş yerlerimize dönmeye başladık. İş dünyasının bir bölümü Haziran ayı itibari ile ofislere döndü ancak bu konuda hala tereddütlü olanlar da az değil. Adı üzerinde “yeni” normal, pandemi öncesinde ofis ortamında normal kabul ettiğimiz birçok standart üzerine kafa yormamızı gerektiriyor ve hatta bazı düzenlemeleri yasal olarak zorunlu kılıyor. Eski alışkanlıklarımız ve standartlarımız ile ofislerde çalışmaya devam etmemizin riski büyük.

Aslına bakarsanız ofislerde alınacak önlemler ve yapılacak düzenlemeler, COVID-19 pandemisinin başından beri tüm uzmanların vurguladığı 3 ana kurala dayanıyor: Sosyal mesafe, maksimum hijyen, minimum temas!

Bu kapsamda Sağlık Bakanlığı yayınladığı “COVID-19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi” ile minimum düzeyde alınacak önlemler için bir düzenleme getirdi. Bu düzenlemelere hemen şuradan ulaşabilirsiniz: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/toplumda-salgin-yonetimi/salgin-yonetimi-ve-calisma-rehberi/COVID-19_SALGIN_YONETIMI_VE_CALISMA_REHBERI.pdf

Alınacak önlemler için ilk tavsiyemiz, şirketinizde COVID-19 kapsamındaki düzenlemeleri uygulayacak ve düzenli denetimini sağlayacak bir ekip oluşturmanız. Daha fazlası için önerilerimizi aşağıdaki başlıklarda topladık:

Ulaşım nasıl sağlanmalı?

Her ne kadar toplu taşımada pek çok önlem alınsa da COVID-19 öncesinde çalışanlarına servis imkanı sağlayan bir firmanın böyle bir süreçte toplu taşımaya geçmesi beklenen bir durum değil. Çalışan sayısının çok yüksek olduğu pek çok firma, hem ofis alanını belirlenen şartlara uygun kullanabilmek için kişi başında düşen kullanım alanını arttırmak, hem de servisleri belirlenen şartlardaki gibi yarı kapasite ile kullanmak için birimleri yarı evden çalışma olacak şekilde bölmüş durumda. Böylelikle servisler yarım kapasite ile kullanılabiliyor. Ulaşımda dikkat edilmesi gerekenleri şöyle sıralayabiliriz:

  • Servis araçları belirlenen limitlerde kişi alacak şekilde planlanmalı
  • Seyahat sırasında maske kullanımı zorunlu olmalı
  • Araçların kabini düzenli aralıklara (minimum haftada 1 kez) dezenfekte edilmeli
  • Ortak kullanım havuz araçları düzenli aralıklarla dezenfekte edilmeli


Çalışan ve misafirlerimizi nasıl karşılamalıyız?

Alınacak önlemlerin binaya veya ofisinize giriş anından itibaren başlaması, bulaş riskini azaltmak için oldukça önemli. Giriş ve karşılama alanlarında alınması gereken önlemleri şöyle derledik:

  • Ofis ve ortak alanlar, çalışanların geri dönüşünden önce dezenfekte edilmeli,
  • Giriş-karşılama ve yönlendirmeye ilişkin prosedürler belirlenmeli,
  • Karşılama ve güvenlik personelleri COVID-19 kapsamında alınacak önlemler ve prosedür ile ilgili eğitilmeli, örnek uygulamalar yapılmalı,
  • Kontrollü girişi sağlamak için turnike sistemleri kurulmalı,
  • Girişlere hijyen paspasları yerleştirilmeli,
  • Karşılama alanlarına çalışan ve misafirlere yönelik bilgilendirme yazıları konumlandırılmalı,
  • Sosyal mesafe yönlendirme uygulamaları yapılmalı,
  • Giriş sırasında manuel olarak veya uygun otomasyon sistemleri ile vücut sıcaklığı ölçümü yapılmalı,
  • Lobi ve bekleme alanları fiziksel mesafe standartlarına uygun hale getirilmeli,
  • Giriş alanlarına uygun dezenfeksiyon istasyonları kurulmalı,
  • Misafir ve çalışanların kullanımına yönelik maske ve eldiven dispanserleri konulmalı, maskesi olmayanlara maske verilmeli,


Sosyal mesafe uygulamaları ve yönlendirmelerini nasıl yapabiliriz?

Pandemi sonrasında, matbaa-reklamcılık ve plastik üretim sektöründe yer alan pek çok firma sosyal mesafeye uyarı görselleri ve sınırlayıcılar alanında pek çok ürün geliştirdi. Sosyal mesafe etiketleri, şeritler, uyarı panoları, seperatörler bunlardan bazıları. Bu görsel uyarıları ve mesafe sınırlayıcıları kullanarak çalışan ve misafirlerinizin ofis kullanımında sosyal mesafe sınırlarına uymasını sağlayabilirsiniz. Sosyal mesafe ile ilgili düzenleme ve önlem önerilerimiz bu cümleyi takip ediyor:

  • İş yerinde 4 metrekareye bir kişi düşecek şekilde personel ve müşteri planlamasını yapılmalı,
  • Bilgilendirme afişleri temin edilerek dikkat çeken noktalara ve ortak kullanım alanlarına asılmalı,

Bu konuda Sağlık Bakanlığı’nın oluşturduğu hazır afişlere erişim için: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/calisma-rehberi-afisleri.html

  • İlk karşılama bankolarında minimum 1,5 m mesafe olacak şekilde sosyal mesafe şeridi çekilmeli,
  • İlk karşılamadaki etkileşimi minimuma indirmek için, karşılama bankosu üzerine kolayca konumlanabilen pleksi seperatörler yerleştirilmeli,
  • Ofiste koridor ve ortak alanlarda zeminlere sosyal mesafe belirleyici etiketler yapıştırılmalı,
  • Ortak çalışma istasyonlarında çalışanların sosyal mesafesini koruyacak şekilde fiziksel düzenleme yapılmalı,
  • İçecek bankosu, otomat gibi sıra ve yoğunluk oluşabilecek alanlarda nizami sıraya geçilmesi için mesafe düzenleyiciler kullanılmalı,


Ortak alanları nasıl kullanmalıyız?

Genel çalışma düzeninde sosyal mesafeyi sağladık, fakat alan olarak nispeten küçük ancak yoğun kullandığımız tuvalet ve lavabolar, yemekhaneler, ibadethaneler, sigara içme alanları, toplantı odaları için bazı ek önlemler gerekiyor:

  • Yemekhanelerde çalışanlar arasındaki mesafe minimum 1 m olacak şekilde oturma düzenini yeniden oluşturulmalı,
  • Servisler ve ekmek tek kullanımlık poşetler içinde sunulmalı,
  • Tek kullanımlık kağıt veya plastik bardaklar kullanılmalı,
  • Tuzluk, karabiberlik gibi araçlar kaldırılmalı, paket ürünler kullanılmalı,
  • Yemekhane atış ve taze hava havalandırma hatları kontrol edilmeli, sızdırmaz ve tam kapasite ile çalışmaları sağlanmalı,
  • Yemekhane girişlerine mutlaka dezenfektan dispanserleri konumlandırılmalı,
  • Mümkünse yemekhane giriş ve çıkışları ayrılmalı,
  • Tuvaletlerdeki kabinler mümkünse bir atlamalı olarak kullanılmalı,
  • Tuvalet temizlik periyotları sıklaştırılmalı, tuvaletler minimum 30 dakikada bir kez çamaşır suyu kullanılarak temizlenmeli,
  • Görevli temizlik personelinin, tulum, eldiven, maske ve koruyucu gözlük takması sağlanmalı,
  • Tuvalet atış ve taze hava havalandırma hatları kontrol edilmeli, sızdırmaz ve tam kapasite ile çalışmaları sağlanmalı,
  • Tuvaletlerdeki havalı kurutma cihazları çalıştırılmamalı, tek kullanımlık kağıt havlu dispanserleri koyulmalı,
  • Tuvaletlerde, sifonu çekmeden önce klozet kapakları kapatılmalı, mümkünse klozet kapağı kapatılmadan sifonun çalışmayacağı bir düzenek yapılmalı,
  • Yer sifonlarına sürekli su ilave edilmeli, kuru kalmamaları sağlanmalı,
  • Tuvalet girişlerine mutlaka dezenfektan dispanseri ve hijyen paspası konumlandırılmalı,
  • Toplu ibadetlerde sayı sınırlaması getirilmeli, maske takılmalı ve mesafe kuralına uyulmalı,
  • İbadet edecek kişilerin kendi seccadelerini getirerek kullanmaları şart koşulmalı,
  • İbadethaneler her ibadet sonrası havalandırılmalı,
  • İbadethane atış ve taze hava havalandırma hatları kontrol edilmeli, sızdırmaz ve tam kapasite ile çalışmaları sağlanmalı,
  • Sigara içme ve dinlenme alanlarında koltuk, masa gibi ortak kullanım gruplarında oturulabilecek yerler işaretlenmeli,
  • Açık alanlarda dahi kişilerin bulunabileceği alanlar sınırlanmalı,
  • Alanlara kişi sınırlaması getirilmeli,


Ofislerde buharlaşmak üzereyiz, klimaları ne zaman açabileceğiz?

Gerçekten çok sıcak geçen bu pandemili yaz günlerinde belki bizi en çok zorlayan klimaları açamamak. Her ne kadar iklimlendirme cihazlarının COVID-19 virüsünün yayılma hızına etkisi konusunda ortaya konmuş bilimsel bir araştırma olmasa da, uzmanlar ve kamu otoriteleri, ortam havasını kullanarak iklimlendirme yapan klima cihazlarının çalıştırılmaması konusunda geri dönüş sürecinin en başında oldukça katı bir tutum sergilediler. Ancak MMO’nın 06 Temmuz 2020’de yayınladığı “Ofislerde Pandemi Tedbirleri Metni” alınması gereken bazı tedbirlere uymak şartı ile iklimlendirme cihazlarının kullanılmasına şartlı uygunluk veriyor; keza aksi takdirde buharlaşarak uzay boşluğunda kaybolacağız! Tam metne hemen şuradan ulaşabilirsiniz: https://www.mmo.org.tr/istanbul/basin-aciklamasi/ofislerde-alinmasi-gereken-pandemi-tedbirleri

Havalandırma ve İklimlendirme sistemlerinde almanız gereken tedbirler şöyle:

  • Hava karışımsız veya karışımlı tüm klima santralleri %100 taze havalı olarak çalıştırılmalı,
  • Tamburlu tip ısı geri kazanım cihazları hava karışım riski taşıdığından kullanılmamalı,
  • Taze hava emiş ağızlarında uygun HEPA veya UVc filtre kullanılmalı,
  • Özellikle paylaşımlı çalışma alanlarında, uluslararası standartlara uygun mahal tipi hava temizleme cihazları kullanılmalı,
  • Ortam havasını kullanarak iklimlendirme cihazları fan basınç değerleri gözetilerek uygun HEPA filtrelerle kullanılmalı,
  • Hava sirkülasyon yönleri sabitlenmeli, fan kademeleri düşürülmeli,
  • Özellikle uzun süre çalışmamış cihazlarda ilk çalışmadan önce, aktif kullanılan cihazlarda ise periyodik olarak detaylı bakımlar mutlaka yaptırılmalı,
  • Filtre temizlikleri düzenli olarak yapılmalı, (minimum ayda 1 sefer)
  • İç ortam nem seviyesi %40-%60 aralığında tutulmalı,
  • Tuvalet aspiratörleri 7/24 aralıksız olarak çalıştırılmalı,


Denizlerimiz bile maske ve eldiven doldu. Atık yönetimini nasıl yapabilirim?

Maske ve eldiven kullanımına özen göstersek de atık tek kullanımlık hijyen malzemelerinin doğru şekilde bertaraf edilmesi konusunda maalesef pek çoğumuz sınıfta kalıyoruz. Son günlerde park ve bahçelerde ve hatta denizlerimizde maske ve eldiven atıklarının oranı artıyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bu konuda bir genelge yayınlayarak, COVID-19 salgınından korunmak için kullandığımız tek kullanımlık malzemelerin tıbbi atık standartlarında bertarafını zorunluluk haline getirdi: https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/gng2020-16-cov-d-19-20200408101457.pdf

Aşağıdaki maddelere özen göstererek hem kendi sağlığımızı hem de çevre sağlığını koruyabiliriz:

  • Tek kullanımlık kişisel koruyucular diğer atıklardan ayrı kaplarda toplanmalı,
  • Dezenfektan kapları üzerinde bulunan yönergelere göre bertaraf edilmeli,
  • Ortak alanlara ve ofis katlarına gri renkli ve üzerinde “Atık Maske ve Eldiven” ibaresi bulunan kapaklı toplama kapları yerleştirilmeli,
  • Bu kapların boşaltılmasından ve atıkların geçici depolanmasından özel olarak görevlendirilmiş ve eğitilmiş ayrı bir personel sorumlu olmalı,
  • Atıkların büzgülü poşet içinde toplanması sağlanmalı, poşetler tek sefer kullanılmalı asla boşaltılmamalı, taşınırken atıklara temas edilmemeli,
  • Atıkların geçici depolandığı yerlerin doğruda güneş almamasına, toplu kullanım alanlarına yakın olmamasına ve hayvan ve haşerat erişimine karşı korunaklı olmasına dikkat edilmeli,
  • Atıklar en az 72 saat geçici bekleme alanında bekletildikten sonra, evsel atıklar ile beraber ancak ayrı poşetlerde belediye atık toplama ekiplerine teslim edilmeli,

Yazımızın girişinde de belirttiğimiz “sosyal mesafe, maksimum hijyen, minimum temas” ana temasında alınacak önlemler daha da genişletilebilir. Ama yazıyı daha da uzatmamak adına biz burada son veriyoruz. Tüm bu düzenlemeler ve daha fazlası için uzman desteği almak isterseniz, Servis365 olarak ofisinizi ziyaret edip önlemleri birlikte planlayabiliriz. Unutmayın sizin ve çalışanlarınızın sağlığı, aslında toplumun sağlığı!

Leave a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir