COVID-19 ile beraber günlük konuşmamızda kendine sıkça yer bulan “sosyal mesafe” kavramının tahtını zorlayacak yeni bir kavramımız var: “yeni normal”.
Peki nedir bu “yeni normal”? Ofislerimize neler getiriyor? Kamu kurumlarının yayınladığı yönergelere göre, ofisimizde yasal olarak yapmamız gereken düzenlemeler neler? Hangi değişiklikler ile çalışma ortamında maksimum özeni gösterebiliriz? Korona virüs aşısı ne zaman bulunacak? İkinci dalga gelir mi?
Tüm bu soruların bizim cevaplayabileceğimiz kısmı olan, ofislerimizde COVID-19 önlemlerini ve önerilerimizi bu yazımızda sizler için derledik 😊
Eskisi kadar yakın olamayız!
Yaklaşık 3 ay ara verdikten sonra, “yeni normal” ile iş yerlerimize dönmeye başladık. İş dünyasının bir bölümü Haziran ayı itibari ile ofislere döndü ancak bu konuda hala tereddütlü olanlar da az değil. Adı üzerinde “yeni” normal, pandemi öncesinde ofis ortamında normal kabul ettiğimiz birçok standart üzerine kafa yormamızı gerektiriyor ve hatta bazı düzenlemeleri yasal olarak zorunlu kılıyor. Eski alışkanlıklarımız ve standartlarımız ile ofislerde çalışmaya devam etmemizin riski büyük.
Aslına bakarsanız ofislerde alınacak önlemler ve yapılacak düzenlemeler, COVID-19 pandemisinin başından beri tüm uzmanların vurguladığı 3 ana kurala dayanıyor: Sosyal mesafe, maksimum hijyen, minimum temas!
Bu kapsamda Sağlık Bakanlığı yayınladığı “COVID-19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi” ile minimum düzeyde alınacak önlemler için bir düzenleme getirdi. Bu düzenlemelere hemen şuradan ulaşabilirsiniz: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/toplumda-salgin-yonetimi/salgin-yonetimi-ve-calisma-rehberi/COVID-19_SALGIN_YONETIMI_VE_CALISMA_REHBERI.pdf
Alınacak önlemler için ilk tavsiyemiz, şirketinizde COVID-19 kapsamındaki düzenlemeleri uygulayacak ve düzenli denetimini sağlayacak bir ekip oluşturmanız. Daha fazlası için önerilerimizi aşağıdaki başlıklarda topladık:
Ulaşım nasıl sağlanmalı?
Her ne kadar toplu taşımada pek çok önlem alınsa da COVID-19 öncesinde çalışanlarına servis imkanı sağlayan bir firmanın böyle bir süreçte toplu taşımaya geçmesi beklenen bir durum değil. Çalışan sayısının çok yüksek olduğu pek çok firma, hem ofis alanını belirlenen şartlara uygun kullanabilmek için kişi başında düşen kullanım alanını arttırmak, hem de servisleri belirlenen şartlardaki gibi yarı kapasite ile kullanmak için birimleri yarı evden çalışma olacak şekilde bölmüş durumda. Böylelikle servisler yarım kapasite ile kullanılabiliyor. Ulaşımda dikkat edilmesi gerekenleri şöyle sıralayabiliriz:
Çalışan ve misafirlerimizi nasıl karşılamalıyız?
Alınacak önlemlerin binaya veya ofisinize giriş anından itibaren başlaması, bulaş riskini azaltmak için oldukça önemli. Giriş ve karşılama alanlarında alınması gereken önlemleri şöyle derledik:
Sosyal mesafe uygulamaları ve yönlendirmelerini nasıl yapabiliriz?
Pandemi sonrasında, matbaa-reklamcılık ve plastik üretim sektöründe yer alan pek çok firma sosyal mesafeye uyarı görselleri ve sınırlayıcılar alanında pek çok ürün geliştirdi. Sosyal mesafe etiketleri, şeritler, uyarı panoları, seperatörler bunlardan bazıları. Bu görsel uyarıları ve mesafe sınırlayıcıları kullanarak çalışan ve misafirlerinizin ofis kullanımında sosyal mesafe sınırlarına uymasını sağlayabilirsiniz. Sosyal mesafe ile ilgili düzenleme ve önlem önerilerimiz bu cümleyi takip ediyor:
Bu konuda Sağlık Bakanlığı’nın oluşturduğu hazır afişlere erişim için: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/calisma-rehberi-afisleri.html
Ortak alanları nasıl kullanmalıyız?
Genel çalışma düzeninde sosyal mesafeyi sağladık, fakat alan olarak nispeten küçük ancak yoğun kullandığımız tuvalet ve lavabolar, yemekhaneler, ibadethaneler, sigara içme alanları, toplantı odaları için bazı ek önlemler gerekiyor:
Ofislerde buharlaşmak üzereyiz, klimaları ne zaman açabileceğiz?
Gerçekten çok sıcak geçen bu pandemili yaz günlerinde belki bizi en çok zorlayan klimaları açamamak. Her ne kadar iklimlendirme cihazlarının COVID-19 virüsünün yayılma hızına etkisi konusunda ortaya konmuş bilimsel bir araştırma olmasa da, uzmanlar ve kamu otoriteleri, ortam havasını kullanarak iklimlendirme yapan klima cihazlarının çalıştırılmaması konusunda geri dönüş sürecinin en başında oldukça katı bir tutum sergilediler. Ancak MMO’nın 06 Temmuz 2020’de yayınladığı “Ofislerde Pandemi Tedbirleri Metni” alınması gereken bazı tedbirlere uymak şartı ile iklimlendirme cihazlarının kullanılmasına şartlı uygunluk veriyor; keza aksi takdirde buharlaşarak uzay boşluğunda kaybolacağız! Tam metne hemen şuradan ulaşabilirsiniz: https://www.mmo.org.tr/istanbul/basin-aciklamasi/ofislerde-alinmasi-gereken-pandemi-tedbirleri
Havalandırma ve İklimlendirme sistemlerinde almanız gereken tedbirler şöyle:
Denizlerimiz bile maske ve eldiven doldu. Atık yönetimini nasıl yapabilirim?
Maske ve eldiven kullanımına özen göstersek de atık tek kullanımlık hijyen malzemelerinin doğru şekilde bertaraf edilmesi konusunda maalesef pek çoğumuz sınıfta kalıyoruz. Son günlerde park ve bahçelerde ve hatta denizlerimizde maske ve eldiven atıklarının oranı artıyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bu konuda bir genelge yayınlayarak, COVID-19 salgınından korunmak için kullandığımız tek kullanımlık malzemelerin tıbbi atık standartlarında bertarafını zorunluluk haline getirdi: https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/gng2020-16-cov-d-19-20200408101457.pdf
Aşağıdaki maddelere özen göstererek hem kendi sağlığımızı hem de çevre sağlığını koruyabiliriz:
Yazımızın girişinde de belirttiğimiz “sosyal mesafe, maksimum hijyen, minimum temas” ana temasında alınacak önlemler daha da genişletilebilir. Ama yazıyı daha da uzatmamak adına biz burada son veriyoruz. Tüm bu düzenlemeler ve daha fazlası için uzman desteği almak isterseniz, Servis365 olarak ofisinizi ziyaret edip önlemleri birlikte planlayabiliriz. Unutmayın sizin ve çalışanlarınızın sağlığı, aslında toplumun sağlığı!